Van Maanen Fonts van Maanen
 

SciType

Adams

Agent

Annonce

Aragon

Aragon Cond

Aragon Sans

Archie

Circulaire

Diploma

Dutch

Dutch Cond

Freco

Gaulois

Grippo

Leo

Lexington

Lotto

Minuet

Naga

Roos

Serena

Wilke

Zilvertype

Serena



The story of Serena is a unique one among revivals. Serena was neither a metal face nor a film one. In fact it never went anywhere beyond Stefan Schlesinger's 1940-41 initial sketches (which he called Saranna). A year later, while working with Dick Dooijes on the Rondo typeface, Schlesinger was sent to a concentration camp where he died, along with any material prospects for the gorgeous letters he'd drawn.

The only sketches left of Schlesinger's Saranna work are found in the archives of the Drukkerij Trio (the owner of which was Schlesinger's brother-in-law). The sketches were done in pencil and ink over pencil on four sheets of paper.

And now Hans van Maanen revives Schlesinger's spirit as closely as the drawings permit, and elaborately expands the work to cover a multitude of codepages and languages. It took more than 65 years for Schlesinger's drawings to see the light, so van Maanen made sure to bring them to life stylishly and respectfully.

Serena embodies the peace and calm rarely ever found in mainstream calligraphy or other genres of display type. With upright elegance and a slight Eastern touch, this typeface expertly bridges the gracefully casual with the deeply spiritual. The light and soft letter forms add a pleasant, breezy element to anything they touch. When used sparingly in titling or display, Serena is like a sigh of desire, rare but quite memorable and very appreciated.
Serena is nooit uitgebracht, noch in lood, noch in film. Het font is zelfs nooit verder gekomen dan de eerste schetsen die Stefan Schlesinger ervan maakte in, waarschijnlijk, 1940 en 1941. In 1942 werd hij opgepakt en naar Westerbork gestuurd, waar zijn vrouw, Anna Kerdijk, zich een jaar later bij hem voegde. Ondertussen werkte Schlesinger samen met Dick Dooijes voor Lettergieterij Amsterdam nog aan de Rondo -- hij heeft tweemaal toestemming gekregen het kamp te verlaten om de laatste ontwerpen door te nemen. Ondanks protesten uit de kunstwereld werd Schlesinger ten slotte, in 1944, naar Auschwitz gedeporteerd waar hij en zijn vrouw in oktober werden vermoord.

De schetsen van Serena (Schlesinger noemde zijn font Saranna, ik heb niet kunnen achterhalen waarom) zijn door onderzoeker Peter van Dam teruggevonden in de archieven van Drukkerij Trio in het Haags Gemeentearchief. Ze bestaan uit niet meer dan vier vellen potloodtekeningen en geinkte tekeningen. Zij vormden het uitgangspunt voor mijn werk. Leestekens, accenten en andere extra's heb ik zoveel mogelijk in de geest van Schlesinger toegevoegd.

Serena ademt een rust en vrede die men zelden ziet in de gewone kalligrafie, zeker niet in rechtopstaande letters. De letter is buitengewoon elegant en heeft een licht oosters, om niet te zeggen spiritueel, smaakje. Serena is als een zucht van verlangen, zacht maar heuglijk, en zeer gewaardeerd.


Buy at

Te koop bij mij of bij